Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

lördag 7 april 2012

Skitlångt Långkok… blir Skitgott…


Användningen av ordet ”SKIT” är något som allmänt förekommer då och då, i olika former, ibland e de bra och ibland e de dåligt och ibland e de ”Skit”…
Som ”Skitgott”… tja inte ha jag smaka på skit men jag har svårt att föreställa mig att det skulle va gott… nää de skulle inte ens vara ”skitkul” att prova…
Och ”Skitkul”… när man som glop blev jagad för ”äppelpallning” och skulle smita bakom ”fökse” men missade plankan som gick över ”dinjohögen” och föll ner i piss och "Skit"blandningen… inte va de ”skitkul” för min del, men säkert ”Skitroligt” för andra…
Och ”Skitroligt”… som när man var nere vid sjöboden och kände att det knep till i magen, först rusade man men sedan blev stegen långsammare och långsammare för att tillslut helt stanna av ty det var försent… Allt var i byxorna… det var inte särskilt” Skitroligt” men tillräckligt ”Skitlångt” till ”Skithuset”
Och ”Skitlångt”… nåja man har väl kunnat åstadkomma någon 30 cm någon gång men inte vet jag om det ofta är så långt… men däremot kan det dofta ”Skit mycket”…
Och det finns ”Skit mycket” mer som man skulle kunna skriva om, de e ”Skitsäkert”…
Men en sak som är ”Skitsäkert” är att Oxsvanssoppa är ”Skitgott”, om det sedan beror på att den har varit ”Skit länge i marinad av Skit” eller något annat det vet jag ej, men god soppa blir det i alla fall…
Men oxsvanssoppan skall koka ”Skit länge”… det två dagar att laga den… Så det är ett ”Skitlångt Långkok” som blir ”Skitgott”
Här följer recept och lite bilder på hur jag lagar Oxsvanssoppa:


Moment 1:s ingredienser:
3 Kg Oxsvansar, 2 Morötter, ½ Kålrot, ½ Selleri, 1 Palsternacka, 2 Gul lökar, 3 Vitlöks klyftor, 2 Chili peppar, Lite Persilja, 3 msk Tomatpuré, 1nypa Timjan, 1 nypa Rosmarin, 3 dl Vittvin, , Salt, Hel Vitpeppar, Hel Kryddpeppar, Lagerblad, Smör.

Bryn oxsvansarna i stekpanna, fräs rotsakerna i en kastrull, (naturligtvis används det smör) låt tomatpurén fräsa med i slutet, dock utan att det bränner, häll på vin och resten av kryddorna, fyll på med vatten så att det täcker benen och koka på svag värme i 5 – 6 timmar under lock. (tills köttet lossar riktigt fint ifrån benen.)

När köttet är kokt tas det upp ur buljongen och ställs att kallna, ta bort köttet ifrån benen och ställ i kylen.
 Sila upp buljongen och ställ den också att kallna. 

Ställ buljongen i kylskåpet över natten, detta för att fettet skall stelna så är det mycket lättare att avlägsna inför fortsättningen.

Moment 2:s ingredienser:
Hacka upp köttet i mindre bitar, och ”skala” av fettlagret ifrån buljongen.
2 Morötter, ½ Kålrot, ½ Selleri, 1 Palsternacka, 2 Gul lökar, 1 Purjo.
Skär rotfrukterna i bitar och fräs dem i lite smör, tillsätt buljongen och koka rotsakerna mjuka, lägg i köttet och smaka av med salt och peppar.

Så var det klart……Och när man ätit den goda soppan så efter några dagar så är det bara ”SKIT” kvar……

Ibland undrar jag om jag valt fel yrke ..... för oberoende hur fint, gott eller bra man gör det så blir resultatet bara "SKIT" i alla fall i slut ändan....

1 kommentar:

  1. Jag har länge tänkt prova att laga oxsvansoppa och nu fick jag ju receptet!!

    SvaraRadera