Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

måndag 9 april 2012

Fiskafänge ombord ....

För några år sedan så körde vi med Auto Bay på linjen Pasajes - Southampton - Zeebrygge, på en av resorna, (det var i början av mars 2009) så var vår kajplats upptagen när vi kom ned till Pasajes, så kapten beslöt att vi skulle ligga och "räka" en bra bit utanför hamninloppet i det fina vädret, solen sken och havet var nästan stiltje så vi skulle få en fin dag i Biscayabukten, jag lagade undan i köket efter lunchen och så begav jag mig upp på väderdäck för att promenera runt där och njuta en stund, när jag knallade på där så såg jag en massa måsar som flög runt i kring och förde ett herrans liv bara en 50- 100 meter ifrån fartygssidan, och när jag tittade ut över relingen och ner i vattnet så var det fisk något nitton miljoners jävlar ända ifrån fartyget och ut till där måsarna höll till, nu blev de fart, ner till hytten och fram med fiskeutrustningen som jag hade med, för kastspö och makrillkrokar samt en torsk pilk skall man alltid ha med ombord, ty man vet ej när fisketillfället erbjuds, däckspersonalen som jag passerade i min yrsel på väg ner så trodde att fan va lös för sån där fart hade de inte sett på "kockfan" på länge, men när dom såg att jag rusa ut till landgången med kastspö och krokar i högsta hugg så förstod dom, och så var vi alla samlade, och så i med krokarna........och nu jävlar va det roligt... det kom fisk på nästan alla korkar som var på linan. fyra till fem makrillar i gången kunde man få.... det halades och drogs upp fisk utav bara tusan och efter en timme så måste vi sluta för då hade vi dragit upp inte mindre än 151 makrillar......och vem fan tror ni fick rensa.....JO JAG....de va roligt att dra men.....           här är bilderna....
Den glade fiskande kocken.....

... och matrosen Anti hjälper till...

...också Båtsman Hessu provade också fiskelyckan...

... så var "ämbaret" fullt.... men mera skulle de va...

... och här är resultatet ... det är roligt att dra upp men det skall redas upp också...

Auto Bay på ingående till Pasajes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar