Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

onsdag 11 april 2012

Expensive and Heavy Cargo…


När jag är på jobb så är det sällan som jag går ner till lastutrymmen, jag har ju mitt kök och där trivs jag också bäst, men sedan när någon kommer och berättar att vi har något speciellt ombord så då måste man ju ner och ”tryna” och se vad som är för ”grejer” ombord. 
För av någon underlig anledning så kommer alla till mig i köket och pratar en stund nu och då, vilket jag tycker är roligt...
 Och i juni 2010 när vi gick ut ifrån Southampton mot Pasajes så hade vi en passagerare med oss, också han kom till köket och vi började prata med varandra, och vår konversation var ungefär så här:
- Och vad jobbar du med då?
- Jo, jag är chaufför och kör för RR, blev svaret,
- Jaha, så då har du en Rolls Royce bil med dig då?
- Nej… inte riktigt det.
- Vad är det du transporterar då?
- Nja, egentligen bara en motor.
- En rolls bilmotor??
- Nej, det är en stor motor?
- Ja ha, vad då för motor ??? till båt eller ??
- Nej.. det är till en Airbus A380
- Oj då, den måste jag gå ned och se….
- Jo , jag kommer med, sade chauffören.
Och så gick vi ner och titta…. Men herre du milde je…. va den va stor och byr….
När jag fråga vad en sådan ”mackapär” kostar så blev svaret: 
-   Ja, kör jag i diket så inte ringer jag och säger att dom skall dra av skadorna på lön inte… de liksom räcker inte till….
-   Vad kostar den då ???
- Det här är Rolls Royce:s testmotor och jag skall transportera den till Madrid för testkörning och värdet på den här ”pjäsen” är c:a 100 miljoner pund, men när en motor är klar att levereras till flygplanet så kostar den c:a 20 miljoner pund, och det sitter fyra stycken på en A – 380
 Den här får bara transporteras i max 50 km/timmen och jag måste köra bara på specialsträckor med eskort, så det blir inte några motorvägar, och det tar c:a 1 vecka till Madrid.
Jag undrar vad vi skulle få för fart på båtskrället om dom installerat en sån här i aktern......
Det syns lite dåligt men man ser typ Nr: 904 på sidan.

Denna bild fick jag av chauffören, den skall vara tagen i RR fabriken.


Och nu är M/s Bore Sea chartrad av Airbus och kör delar till flygplan mellan Saint Nazaire, Frankrike och medelhavet.


Här lite fakta ifrån Wikipedia om flyget, och motorerna....
Men om ni vill läsa mer så det finns det på den här länken:        Airbus_A380

Airbus A380
SIA Airbus A380, 9V-SKA, SIN 8.jpg
Ett Singapore Airlines A380-841.
Beskrivning
Typ Passagerarflyg
Besättning 2 + 22 / 2 + 3
Första flygning 27 april 2005
I aktiv tjänst 25 oktober 2007 SIA
Versioner A380-841
A380-842
A380-861 /
A380-843F
A380-863F
Tillverkare Airbus S.A.S
Data
Längd 72,70 m
Spännvidd 79,80 m
Höjd 24,10 m
Vingyta 846 m²
Tomvikt 276,8 ton / 252,2 ton
Max. startvikt 560 ton / 590 ton
Motor(er) 4 × Rolls-Royce Trent 900 eller
4 × Engine Alliance GP7200
Dragkraft 4 × 311 kN / 363 kN
Prestanda
Max. hastighet 953 km/h
Räckvidd med max. bränsle 15 200 km / 10 400 km
Max. flyghöjd 13 113 m
Dragkraft/vikt: 0,22/1
Lastförmåga
Lastförmåga 66,4 ton / 152,4 ton
Kapacitet 525 i 3 klasser eller
853 i enklassutförande / 12 kurirer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar