Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

torsdag 19 april 2012

Några Glada Kubaner får köra ЧТЗ

Som vanligt är så kom däcksarna in i köket och pratade en stund om lite allt möjligt, dom undrade om jag varit ned och tittat på de ryska bulldozers vi hade med i lasten.
Så jag begav mig ned för att titta på  ЧТЗ   från   Челябинский тракторный завод (Chelyabinskiy traktornyy zavod)   Chelyabinsk Tractor Plant 
Fabriken startade 1933 och enligt källor här ombord så har maskinerna sett nästan likadana ut nästan 60 år.

När jag var barn så var jag mycket med att min farfar och när något gick på tok eller blev fel så sa han att:
Häd gick på Riska nu igen..
Och....
...allt mekaniskt i Ryssland som är under 10 millimeter så är finmekaniskt och det använder ryssarna bara på klockor.
Och tittar man på dessa bulldozers så  inte är det mycket som är finmekaniskt inte allt är grovt tilltaget...



Skulle vara något att "gräffta" i  "päronlandet" med de här...

Hytten var full med reservdelar..... ska det behövas på nya grejer???

Dessa bulldozers skulle transporteras vidare till Cuba så det blir säkert några glada kubaner som får köra "ny" rysk teknik......


 Vi hade även med några ryska Kamaz lastbilar.... modell terräng....


För den som vill veta mera:  Chelyabinsk Tractor Plant

3 kommentarer:

  1. Provar skriva en kommentar eftersom Eriksson ställer en fråga i min blogg där han menar sig ha erfarit att det inte går att kommentera här.

    Fina schaktmaskiner ni har ombord :-)

    SvaraRadera
  2. Det funkade ju. Den irriterande bokstavsinloggningen för att kunna kommentera går att ta bort i bloggens inställningar, om man vill :-)
    Goda vindar på din seglats!

    SvaraRadera
  3. Bokstavsverifieringen är borttagen nu, så vi får hoppas det blir bättre för den som vill kommentera.

    SvaraRadera