Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

fredag 20 april 2012

På promenad till Bremerhaven ...

Som jag tidigare skrev så är vi för tillfället i Bremerhaven och om vädret  tillät så skulle jag ta mig en promenad iland....
Sagt och gjort... och eftersom vi ligger i Nordhafen så körde Shuttleservice bussen mig till sjömanskyrkan och då blev det en promenaden på c:a 4 km in till stan, hade vi legat i Kaiserhafen (dit vi skall skifta i morgon) så hade det varit c:a 2 km kortare...men men... vädret var strålande så det var riktigt skönt med en långpromenad ... I staden införskaffades lite mera hårschampo och duschtvål och så var det dags att återvända, ... här är lite bilder...


 ...den första som jag såg så fråga jag om vägen...men han svara inte ens...
... så det var bara att traska på... och hoppas att man var på rätt...

 ... Hapag-Lloyds Bonn Express var i en av torrdockorna...
 ... dessa jättelika saker skall bli ben till oljeborriggar...
 ... på vägen så passerar man ett "vattenhål" och kan gå in och släcka törsten om man så önskar...
...denna "lite slitna" krog har en skön sjömansstil... och på insidan finns massor av saker ifrån olika fartyg...
 ... även i Tyskland så är det rökförbud på vissa krogar... en del av en styrhytt ifrån en trålare får tjänstgöra som "rökruta"...
... och en akterspegel ifrån en gammal galeas har blivit ett fint dekorationsföremål på väggen...
på denna promenad så blev krogbesöket kort ... jag var bara in och lånade toaletten ... men jag skall göra om besöket någon annan gång och då skall jag beställa in något läskande...och så var man tillbaka ombord igen.

1 kommentar: