Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

lördag 21 april 2012

Fortsatt vandring i Bremerhaven...

 I dag har "Lådån" (fartyget) skiftat ifrån Nordhafen till Kaiserhafen och då mitt arbete var slutfört för dagen och vår avgång var satt till 23,30 så beslöt jag mig för att åter ta en promenad i till staden, denna gång så promenerade jag hela vägen till centrum och sjöman som man (låtsas vara) är så fortsatte jag sedan ner till kanalen för att beskåda de båtar som är där, den första båten jag kom till var:

 
 Kogge Ubena von Bremen som är  byggd efter ett skepp som grävdes fram i floden Weser år 1962
 
Följande text är kopierat ifrån internet och översatt via Google translate: - "Ubena von Bremen har en total längd på 23.23 meter och en bredd på 7,62 meter. Däcket är 3,14 meter över vattenlinjen. Roten har en segelyta på 200 kvadratmeter, men kan förlängas med två Bonnets (remsor av tyg för att öka segelytan) om 50 kvadratmeter i storlek ännu. Den 23,80 meter långa bom har en maximal diameter på 0,65 meter. Volymen av lastutrymmet är 160 kubikmeter".
 Här är mera information om Koggen:  Ubena von Bremen

Den är ett intressant bygge, gjort av grovt virke...

 
...och oberoende vad som skulle bjudas i "hyra" så skulle dom inte få upp mig i korgen i alla fall...

 ... det finns ju en massa skutor i hamnbassängen ...

 ... och en del är fina ....

... och en del så  är ännu finare..... 

 ...och dessa sjöbussar kör runt i hamnen flera gånger om dagen med turister och övrigt löst folk...
har själv åkt en liknande rundtur i Lybeck en gång och det var en förträffligt fin service ombord med mat och dryck av alla de slag... så när resan var slut så var det "sjöbusar" som steg av ... 


När man promenerar runt så syns det tydligt att Bremerhaven är en varv och sjöfartsstad .....


  ... det kan vara ett monument ...

... en staty i en park ...
 
 ... eller en souvenirbutiker...

  ... överallt var man går så finns det något som har med sjöfart, varv eller fiske att göra ... 

 ... här är gågatan, med sin vatten konst...

...nåja.... nästan åtminstone...
...jag räknar de här till  avbildade skadedjur...

På denna promenad så stannade jag till vid ett "vattenhål"... 

 ... men det blev inte någon öl, utan en cappucino...

... som jag avnjöt, medan caféinnehavaren pysslade med sina blommor...
Tjaa... det var Bremerhaven för den här gången det... nu seglar vi vidare mot fosterlandet ...

För den som vill veta mera : Bremerhaven , Turista i Bremerhaven







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar