Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

lördag 31 mars 2012

Trångsunds verandan...

Min Farfar Alfred, pappa Arne och jag på ute verandan tidigt 60-tal.
För några år sedan så tog vi beslutet att verandan på Trångsunds skulle rivas...

...detta av den orsaken att den började vara rutten och slut, ingen vet riktigt när den är byggd men troligtvis i början av 1900 talet, det fanns ett årtal (1896) hackat i berget vid västra husknuten (tyvärr ingjutet i nuvarande ute trappa) men varken min far eller farfar visste exakt om det gällde verandan eller västra delen av huset, men de trodde att det var västra delen av huset och då är verandan byggd på början av 1900 talet.
Jag har sökt efter gamla fotografier men det är svårt att hitta något sådant som är taget utav Trångsunds i 1900 talets början.
Men förutsättningen för en rivning var ju förstås att det skulle byggas en ny med samma utseende, den enda skillnaden var att vi skulle göra den vinterbonad.... sagt och gjort... och om man aldrig tagit sig vatten över huvudet förut så hade jag nog lyckats med det den här gången... 
Rivningen ordnade sig bra... det var en rumänsk "svartjobbare" som fixade den... det gick fort...
men sen då.... det skulle ju byggas upp också...

nåja jag börja med grunden... men sedan måste jag ha lite hjälp med att få upp takstolar, takläkt och takplåt detta pga. att jag har blivit så fruktansvärt höjdrädd, att stå på stegen går bra men omöjligt att kunna stå på ett tak och göra något, man är totalt oduglig (odugligare) man gör mer skada än nytta så de e lika bra att hållas nere.

Men det fixade sig... det finns ju yrkesfolk och vänner till å klättra och spika... och så tog vi och isolerade utbyggnaden på vinden på samma gång... när de nu var i farten där uppe på taket...
...men efter att taket var på så börja jag på egen hand med fortsättningen...
någon tidsplan har jag inte ... bara att det skall bli klart till jul... jag har dock ej sagt vilket år...


Så jag började med att sätta in dörren och sedan fönster... men du milde... de var inte de lättaste att få dit hörn fönsterna...snett över och med alla vinklar och lutningar,... jag såga till bitar, "näbba" fast, malla med fönsterkarm.. svor och slog sönder, såga och "näbba" fast och malla igen... å upp och ner på stegen minst hundra gånger...jag fick nästan ihop till vinterveden med  kasserade bitar...och inte hjälpte de med att jag tittade upp mot himmelen och "bad en bön" att min kära farfar som var träkarl att han skulle hjälpa mig...

...men skam den som ger sig... här är alla fönster på plats...

Och Tösabiten är ju med som vanligt...

så var det att börja med ytterpanel och den går ju "tre vägar", stående, liggande och stående igen och med en "avbärarlist" i undre kant på fönstren... Om denna modell av veranda med snedställda hörnfönster är en typisk "Kökarveranda" eller om den härstammar ifrån någon annan socken/kommun är svårt att säga, jag har hört flera bud om varifrån denna modellen skulle härstamma, men på Kökar byggdes liknande modeller nog på många hus ifrån mitten av 1800-talet och till mitten av 1900-talet.( rätta mig om jag har fel)
nåja...  annars så får de "lärda" strida om detta... vidare då.. jo...nu är det "bara" ute verandan kvar med all den fina snickarglädjen, men det kommer att blir ett rent nöje för sådant jobb tycker jag är kul... och så var det tak flaggstången förstås... hur ja nu ska få upp den ????


... så var det insidan... där har min kära sambo varit duktig och målat allt som ska målas, så nu är det bara för Dan Urban att börja lista och lägga golv... så kanske det blir färdigt till jul...

att skära in glas gick bra, men det där kittande och målande ....de måste nog "läjas" bort...

  ...undras vem som får "äran" att tvätta fönstren då... 27 rutor...





1 kommentar:

  1. Det var en rackarns snygg veranda! Hatten av för ett dylikt jobb.Grattis!

    SvaraRadera