Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

måndag 26 mars 2012

”Lådån” The story…



M/s HERALDEN/ AUTO BAY

Under år 1996 byggdes Nb 150 på Umoe Sterkoder i Kristiansund N, Norge, leveransen var beräknad till aug – sep. men den blev avsevärt försenad pga att det ”kracklade” lite. Fartyget var Nr 2 av de tre systrarna Transgard, Heralden och Serenaden.( i dag Auto Baltic, Auto Bay och Auto Bank.)
Längd: 138,50 m, Bredd: 22,65 m, Djupgång: 6,70 m, Dödvikt: 6500, Isklass: 1A Super, Maskin: Wärtsilä V16 46, c:a 20 000 hk, Fart: c:a 20 knop.
Detta fartyg byggdes i två sektioner (förskepp och akterskepp), vid sjösättningen av förskeppet så hade ingenjörerna gjort en felberäkning med barlast osv.  så när det skulle bogseras till kaj för att svetsas ihop med akterskeppet så ”stalp” det och rullade runt med botten upp, det var flera personer med ombord och tyvärr så skadades en varvsarbetare så alvarligt att han blev rullstolsbunden resten av sitt liv, förskeppet kantrade med babords slagsida och när hon hade c:a 50 graders slagsida föll han ifrån styrbords reling på väderdäck tvärs över fartyget och slog i babords reling med ryggen före, ett fall på över 20 meter. Det var en mycket otäck olycka.
Nåja… förskeppet bärgades med hjälp av två stora kranar och så blev det till att riva ut all inredning, isolering m.m. och börja om ifrån början och när det var halvfärdigt så var olyckan framme igen, då genom att det uppstod en brand i en av personalhytterna och så var det att riva ut och börja om från början igen, men ”tredje gången gillt” nu blev hon färdig.
Nu hade hon ju gjort allt klart, hon hade kapsejsat och brunnit och då återstår ju bara lycka och välgång på världshaven (och det har vi haft än så länge iaf).
Den 27 januari 1997 var första gången som jag mönstrade på och äntrade upp på fartygets väderdäck, där stod det två containers med alla möjliga förnödenheter som skulle plockas på plast, de var allt ifrån teskedar å kastruller till madrasser å kuddar och det jobbades dag som natt för att allt skulle bli klart inför övertagandet och den 31 januari var det flaggbyte och hon överlämnades till Rederi Ab Engship.
Vår första avgång var den 31 januari (vill jag minnas) ifrån Kristiansund N till Åbo, där det väntade dop.
Den 3 februari döptes Nb150 som fått call sign OJHF (Oskar Juliet Hotel Foxtrot) under pompa och ståt till M/s Heralden.


Efter dopet avgick M/s Heralden från Åbo till Kemi för att börja trafikera linjen Kemi – Uleåborg – Kiel.
Under nästan nio års tid transporterade hon mestadels papper mellan olika hamnar i Finland till kontinenten.
Den 1 november 2006 avgick hon för sista gången ifrån Finland under namnet M/s Heralden. När hon skulle återvända efter c:a ett och halvt år hade hon byt namn till M/s Auto Bay.
Resan gick ifrån Raumo till Rostock, Bremerhaven, Zeebrügge, Southampton, Jedda, Dubai för att sluta i Nantong, Kina. Ankomst till Kina var den 2 december.
Där byggdes hon om på Cosco Shipyard ifrån RoRo till ”lådå”(Bilbåt).
Återfärden ifrån Kina startade i början av mars och gick via Korea till Gioia Tauro Italien.
Någon "fifikus" var snabb och förbättrade på informationen...... kanske det berodde på kvalitén...


Sedan blev hon insatt på trafik över Biscaya mellan Spanien – Frankrike - Holland/Belgien – England.
I dagsläget trafikerar hon mellan Bremerhaven – Hangö – Kotka - St: Petersburg.
Hon är ett trevligt fartyg att jobba på och jag hoppas att hon har många år kvar…

 Här kommer lite bilder hur det ser ut ombord… Det är ingen lyx och utrymmena är kanske inte så stora men jag har trivts väldig bra under de 15 åren jag varit ombord, jag tror nog att det mera är ”gänget” ombord som gör den bästa trivseln och inte utrymmena.

 Köket är inte speciellt stort men väldigt lättjobbat och enkelt att hålla rent...


 På tal om tidigare skriverier så här har vi grönsaksrummet...
 Frysen...
 Torrprovianten...

 Mässen...

Dagrummet... de e konstigt att ingen kan se på en TV som är mindre än 50" nuförtiden...


 Lilla bastun... (Officers) men egentligen är det ingen skillnad...

Stora bastun (Manskap)...
 Bryggan...
 Bryggan igen...
Det är inte mycket utrymme över mellan bil och nästa däck...



 Main däck... var visst lite större jordfräsar med den här gången...
 Kontrollrummet ...
 Vår Huvudmaskin en Wärtsilä 46 V16 som heter Vanessa...
 Manskapshytt...
 Min hytt... och där bloggen skrivs...fotar ej min sovhytt... måste bädda då...
...och här en del bilar som vi kanske hade med oss till St:Petersburg...
...där det för övrigt var ett strålande solsken i dag....
Och sist men inte minst dagens kaffebröd som är en chokladkaka som heter "Kärleksmums" och är min sambos favorit... Tack och Hej.

4 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket intressant fartygsporträtt!

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning och informativa bilder! Håller mig uppdaterad angående er framfart på traden.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Enligt väl insatta källor i Misidas maskinavdelning kallades "lådan" för Rulladen i början pga av missödet på varvet...

    Fina och hemtrevliga utrymmen har ni. Norska varv har alltid varit duktiga på att laga gemytliga båtar.

    SvaraRadera
  4. Jo Benny, det var många bud i början om vad hon skulle heta, det enda som var säkert var att det skulle vara DEN på slutet, så det fanns förslag som: Stalpden, Branden, och naturligtvis Rulladen m.m.

    SvaraRadera