Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

måndag 20 augusti 2012

Flytbrygge kyssning...


När första delen av stugan byggdes år 1986 så var det mycket diskussion mellan min far och mig om var på holmen bryggan skulle bli, jag ville ha den i nord västra viken och min far sa att den skulle vara bättre om vi byggde den i nord östra viken, jag stod på mig och segrade och min far sa: ” jag bygg du men gör starkt om den ska vara kvar och sen så ska du veta att du får betala”

Jag byggde och var glad och en fin brygga blev det, tyvärr så togs inga bilder på den och det var synd för det skulle ha varit ett bra minne, för den vara bara i fem år sen tog isen den och lämnade bara tre rostiga bultar kvar i berget… tack för det… ha jag byggt i nord östra viken så har den säkert varit kvar ännu… nåja…

Efter det så har vi inte haft någon ordentlig fast brygga att lägga till vid, jag byggde en pontonbryggan och hade den i några år men så blev den utlånad till bränslebrygga.  Nu är det fyra år sedan den kom tillbaka och vi har bogserat den vår och höst mellan Trångsund och Bockskär, jag vill inte ha den liggande där ute vid Bockskär med tanke på vad isar och stormar kan ställa till med. 

Men i fjol så kom vi inte länger än till planeringsstadiet på utbogseringen… vet inte var det fallerade… men det blev inte av eller så drog man sig lite, om man bogserar med Scanticen så går det nästan 20 liter bensin, det går tungt, och Miranda II med tuff tuff Olympia var inte sjösatt… så detta kunde nog bidra lite… tiden rann iväg och så blev det försent…

Men i år så planerade jag i ett tidigt skede att den skulle ut och detta till en billigare kostnad… Så jag byggde en ställning som passade för min 4 hk Yamaha och lyfte dit den, inväntade passligt väder och så blev det resa ut till holmen med flytbryggan… det gick ju inte speciellt fort men vem har bråttom på en bryggresa en solig och fin dag, särskilt när det är god och fin servering…

Här kommer lite bilder ifrån resan…

Ställningen för snurran börjar bli klar...

... så var det monterat och klart... tyvärr så har kåpan fått sig en "kyss" men det stör inte funktionen...

... det var en hel del som skulle med ...

... "nationsflaggen" var förstås i topp... "va då stor"... man ska ju se den på lång håll...

... här får vi en "färdkost" serverad, vem som är kapten eller maskinkunnig kockjungman är lite oklart..

... undras ??? är det cola eller... rött...

... snedseglare... nej inte vi men fotografen kanske... men vi hade glada miner för det... har hört talas om båtfylleri men undras om man kan åka fast för bryggfylla ???... men så farligt var det inte...

... efter 1 timme och 35 minuter så var vi framme och väl förtöjda...



Resan gick mycket bra, och vi konstaterade att det nu är möjligt att transportera nästan vad som helst vart man vill när man kan köra för egen maskin... nu är det bara att hoppas vi får lika fint väder när den skall hem på höstkanten. 


Denna bild är tagen i augusti.
Ja hur stor är då bryggan, jo den är 13 m lång och 3,5 m bred, byggd på två polyuretan fyllda pontoner som är 12 m långa och har en diameter på 70 cm, så man kan lasta ganska mycket på bryggan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar