Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

fredag 17 augusti 2012

De ha varit Semesterstängt...

Jaha… som ni kanske har märkt så har denna blogg haft ”semesterstängt” några månader, detta därför att jag tycker det finns något annat man kan syssla med på sommarn än att sitta med näsan i en dataskärm, och jag har inte skaffat mig varken ipad eller iphon att leka med… nää… sex veckor går nog fort ändå…

Och det blev precis som vanligt den här sommar med, att allt som man under vintern och våren hade planerat och sagt ...” de där kan vi göra sen i sommar”… då finns de tid… Jo jo…men nog f-n e de mesta ogjort ännu nog… ja vet int ja… om man börjar bli gammal eller va de e… int känns de nå så int men någå e de nog… ja tycker allt tar så förbannat lång tid göra numera… eller så e de klockan som ha börja gå fortare… int vet ja va de e… nåja … men vi får väl ta de som blev ogjort den här sommarn nästa år då eller därpå följande… men ska sanningen fram så ...”om jag känner mina löss på gången” så blir de nog ogjort då mä…
Som sagt sommarledigheten är slut för i år, och jag är nu på jobb igen, ha varit det i en vecka, gick ombord i Cuxhaven och första turen gick till Southampton och därifrån till Bremerhaven, i dag har vi gått genom Kiel kanalen och är på väg till St: Petersburg… så man är igång ock har fått in rutinen igen, nu väntar tre veckors arbete till före nästa ledighet, så det börjar nog lida mot höst när man kommer hem…
Det ”lilla” som har hänt och det ”ännu mindre” som jag gjort under sommarn kommer jag snart att skriva om …
Men denna gång skall jag visa lite nytagna bilder ifrån Southampton där vi var i måndags… Bremerhaven i torsdags och Kiel kanalen i fredags.


Caribbean Prinsess var vid kaj den här dagen, den byggdes 2004 och är 290 m lång 36 m bred och ligger 8 m djupt, 112,894 Gt,  motorer på 42 000 Kw, fart 22 knop och har 17 däck varav 15 för passagerare, tar 3080 passagerare och en besättning på1200 pers.   Priset då? jo.. när den byggdes kostade den 500 millj.USD.


och så här ser Southampton ut ifrån sjösidan...






... I Bremerhaven fick vi sällskap av syster yster "Auto Bank"....

... och i kiel kanalen fick jag syn på denna farkost, tyvärr var jag för sent ute för att få namnet ... men tror den var hemma ifrån Papenburg..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar