Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

lördag 25 augusti 2012

Det där med fiske...

Olika falla ödets lotter, brukar dom gamla säga, och det kan man nog säga om mitt fiske också,  jag brukar veta var man ska lägga, men de få gånger näten var ut i sommar så var det så, att endera så fick man ingenting, eller så fick man något lite, och en massa "lecko" så att näten såg ut som ryamattor, så de var nog tur att jag inte hade ut näten så ofta...

... hade förresten en granne förr som sa alltid att: "jaanåå... i fjol så kunna man ju få någå... men i år e de absolut ingenting alls..."  och de va alla år lika, så, så va de nog för mig med i år ... 

I slutet av juli så skulle jag och min sambo fara ut till stugan och då beslöt vi att det skulle läggas nät på resan ut, så att vi skulle kunna ta upp dom på vägen hem morgonen därpå, inte hade vi hört på någon väderleksrapport, men de e ju sommar så varför skulle de bli för dåligt väder nu då??? ... nej nej...  väder!!!... de e ju sommar...

Så näten lades ut ( 3 st.) och vi var på stugan och hade en skön kväll till att börja med, men så sade min kära sambo att " det börjar mulna på ifrån södern... ska de bli regn å åska???

Och jo... nog kom de regn å åska alltid, det blev det värsta åskvädret på hela sommaren, och de vill jag säga  "de elda" i ett, som mest så räknade Ing - Marie att det var 7 blixtar innom loppet av 10 sekunder, och enl. åskradarn så lär det ha varit 19200 blixtar i skärgårdshavet, så nog va det åska alltid...

Jag för min del tyckte det var ett vackert skådespel men min kära sambo Ing - Marie var muntert nöjd där vi satt på vår veranda och beskådade det hela, för jag han med två groggar på den tiden hon drack en mun....

Å hur gick det med näten då... jo ni kan väl tänka er... skit å lecko, så att de förslog och blev över... å de enda vi fick va en gädda, men en"granner" gädda så är inte att förakta, det blev kokt gädda med pepparrotssås, kokt kålrot och potatis dagen efter... å naturligtvis ett glas vitt...




... å näten, ja dom hamna i en balja å stå... vilket blev en "värre" historia som vi skall komma till senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar