Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

torsdag 23 augusti 2012

allmogebåt i sikte....

Den 14 juli kom det en allmogebåt seglande runt udden, det var svårt att se mot solljuset vem det var men att det var en kvinna och en man i båten de såg jag, sedan så fick jag syn på Dannebrogen som vajade i seglet... å då tänkte jag: hur i jösse namn ha dom där hitta hit... mannen som skötte roder och segel ropade något till mig, men jag kunde inte riktigt uppfatta vad han sa, dels på grund av bruset ifrån vinden och dels så var han lite för långt ut, så jag ropade åt dom att komma iland så att vi slipper så å ropa som två mistlurar till varandra...


Och efter några slag mot vinden så kom han upp till bryggan...

Hans fråga var: Er det muligt at campere på den nærliggende ø,
Jag svarade: Tyvärr kan jag inte ge lov där, för jag äger inte den holmen, men om ni vill så får ni tälta här på Bockskär.
Han svarade:  Tak, så kommer vi i land og gå op på øen og se om vi kan finde en egnet campingplads.

Sagt och gjort vi gick runt och på holmen och tittade efter platser,
Men så kom jag med förslaget att ni kan ju utnyttja stugans altan om ni vill, vi måste ändå fara hem och skall inte vara här i natt, så om ni vill så får ni ligga inne på vår inglasade veranda, då är under tak och i lä om det skulle börja regna eller blåsa.

Svaret kom omgående:  Det bliver rigtig godt, fordi vi har både luftmadrasser og soveposer i båden, så vi gør det gerne.

 Och så blev det som sedligt bruk är att skriva i gästboken...

Här är det klart för natten...
Men innan vi for hem så fick vi en liten pratstund:
Båten som hette Freja var en typisk fiskebåt ifrån Gudhjem på Bornholm, den var 6 m lång och över 40 år gammal, den hade ingen motor så det gällde att vara skicklig seglare om man skulle komma dit man ville och det kunde man se att dom var när dom lade till vid bryggan...

Det visade sig att dom hade startat seglatsen ifrån Bornholm, upp via Sveriges kust, över Ålandshav och sedan vidare i Ålands skärgård, resan hade gjorts i etapper under två (eller tre) somrar, och vid sommarens slut så hade båten dragits upp för vinterförvaring, för att sjösättas och fortsätta resan nästa år. Senaste vinter hade båten förvarats i Mariehamn och nu var dom på väg mot den finska sidan, båten skulle detta år läggas upp i Barösund eller Ekenäs.

Det blev en mycket trevlig pratstund så vi for även ut och besöket dom innan dom seglade iväg följande morgon, dom hade sovit gott på vår veranda, och när allt var klart för avfärd så...

...önskade vi dom välkomna åter den dag som seglatsen skulle gå i västlig riktning...


och svaret kom tillbaka på en härlig danska:  Ja, vi gør, tak for denne gang, vi kommer tilbage på vores tur tilbage næste år.



... och så en lite omgjod vers ifrån "möte i monsun"... 
Men jag räkna' alla segel och räkna om igen, ifrån fock i för till storsegel med flagg.
Det  summan
var två röda segel som där gick, på det glittrande blåa vackra hav.


 Vilka härliga upplevelser och möten man kan få ibland...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar