Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

onsdag 23 januari 2013

Hydraularms-flaka ....

Hydraularms-flaka !!! kan det heta så?  Ja, inte vet jag vad man skall kalla det, men så säger vi att min nya lastflak heter, den är i alla fall gjord så att den passar på hydraularmarna  bak på traktorn.

Av en god vän fick jag lite material av ett förrådstält som hade gått sönder i blåsten en gång för länge sedan, det var delar av stommen och en massa rör... han hade inte någon användning av "skrotet" så jag tog hem det och kapade bort det trasiga.

Av det som var helt så gjorde jag mig ett lastflak, jag tycker det är mycket behändigare att köra i "alkärr" och på lite "trängre" ställen med ett lastflak bakpå traktorn än att ha en stor släpvagn bakefter...

Det där med svetsning så är man nog ingen höjdare på, det är nog mest "ihop pörjat" men det är inget utställningsföremål heller...huvudsaken är att de fungerar...

Ni tycker kanske att det inte ryms så mycket på "flakan" men jag kan försäkra att om man lägger ikull, bär undan ris, kör hem, sågar och klyver fyra fulla lass på en dag så har men nog full rätt att "hojla" lite på soffan efter maten...

Så här är lite bilder av resultatet ...

Fästena eller"öronen" lämnades kvar så att man har något att "surra" i...

...Svetsfogarna är ingen skönhet men ägaren klagar inte heller...

...Jonsered 455 är en gammal trotjänare, inköpt i början av 80-talet och går som en "klocka"...det enda som är bytt så är svärdet... och så "några" kedjor då förstås...

...Det går nog att lasta mera, men det blev kaffetider så orken tog slut...


... man skulle eventuellt kunna laga "stöttor" på sidorna... vi får se om de blir...


...det här är ett "normalt" lass...

4 kommentarer:

  1. nej det är en 996:a, maskinelt så funkar den toppen men elsystemet måste få en renovering med det snaraste...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett faktum som delas av många för att inte säga de flesta från dylika årsmodeller!

      Radera
  2. Det där fungerar säkert helt tillfredsställande.Jag hade en stengrep bak på Majoren som jag körde mycket ved på.Årsförbrukningen var då 30 fasta kubikmeter. Om jag skulle transportera annat än ved hade jag dessutom ett flak som passade att montera på stengrepen.I mitt tycke en helt ok lösning.

    SvaraRadera