Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

söndag 27 januari 2013

De "vildas" matbord...

De "vildas" matbord, ja så kan man väl nog kalla det, det här kommer nämligen att handla om utfodringen till de vilda djuren, eller rättare sagt till småfåglarna och rådjuren....

Först småfåglarna.....

Så här års så är det som vi alla vet svårt för fåglarna att finna tillräckligt med mat, och då så kan man ju hjälpa till lite, det är ju fantastiskt roligt och rogivande att sitta och se på hur frenetiskt småfåglarna jobbar och strider om maten och det kan vara riktiga fajter emellanåt...

Men så var det ju de där med att behöva fylla på hela tiden... för har man en gång börjat så kan man inte sluta bara så där... då går det riktigt på tok för dom stackarna.
 
När jag jobbar fyra/fyra så är det lite problem med matandet när jag är på jobb, för det mesta så är också Ing-Marié i Mariehamn under samma tid så efter flera års upp hängande av olika "fågelhus", ämbar och annat skit så beslöt jag i fjol att det fick va nog, så jag gjorde mig en ordentlig fågelmatningsautomat,
Behållaren är 40 x 40 cm och på höjden är den 110 cm så det ryms lite över 170 liter i den, under taket finns det  20 st krokar för bollar eller korvar så nu  räcket det normalt i 4-5 veckor.

Blandningen som jag har i är ungefär 65 % Solrosfrön,  20 % Säd, 10 % Korn och 5 % Nötter.

Sedan så skall det vara en massa fågelkorvar och bollar också och efter som en fågelkorv kostar nästan 4,00€ så blir det dyrt i längden, så då har vi börjat med ett eget recept som har funkat bra hittills.
Skall sanningen fram så är det Ing-Mariés idé och det är också hon som har "kokat ihop" receptet.
Ihop koket består av: Smälta fågelkorvar, havregrynsgröt, kokosfett, nötter, solrosfrön, kokt ris, smulat gammalt bröd, torra gamla bullar, m.m. och så är det att hälla upp i formar och frysa, och då blir priset på en "korv" ungefär 0,80 - 1,00 €,

Undrar förresten varför det heter "fågelkorvar"...  Lammkorven är gjord av lamm...  men inte är fågelkorven gjord av fågel inte... om det skulle vara för att den är för fåglar så då skulle väl all annan korv heta människans korv då...  ?????

nåja... så här ser det ut på Trångsunds backan....

Om ni undrar varför "matbordet" är så litet så är det för att jag har fått för mig att det är svårare för sparvhöken att ta "mina" småfåglar om det är litet... alltså stort bord mycket yta litet bord liten yta....

Den gamla sirenen är perfekt att ha "fågelkorvar" i .....


Här är det tillagning av ädelmat för pippina...


...det skall blandas väl...
 ... och nästa gång så handlar det om Rådjuren....

1 kommentar:

  1. Snyggt. Jag brukar fara till Dahlmans och hämta späck. En plastkasse kostar cirkus en tia. Sedan mal jag späcket, för det är ju lite köttblandat. Sedan smälter jag det malda i en stooor kastrull. Det smälta häller jag i mjölktetror och lägger i frysen. Det brukar bli ungefär tio tetror av en kasse späck. Jag blandar inte några frön i det. Dom ger jag skilt för sej.

    SvaraRadera