Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

tisdag 29 januari 2013

De "vildas" matbord... forts.

Det är många på Kökar som inte tycker om Rådjuren, de sägs att dom äter upp blommor och allt i grönsakslanden, detta har dock vi på Trångsunds klarat oss bra ifrån och det kan nog bero på att jag i många år har utfodrat dom på vintrarna, jag säger inte att det är så men de facto att dom har hålla sig borta ifrån husens blomland...visst kan vi se spår mellan huset och "fökse"men det är nog bara genomfart...

Men jag tycker att finns dom i vår natur så är det lite av en skyldighet att se efter att det finns mat för dom också, åtminstone om man är jägare, för man skall inte bara skjuta, man skall se till att stammen hålls frisk och fin också och då fodras utfodring på vintern...

I början så hade jag bara en foderautomat men eftersom fjolårs killingarna har svårt att få åt sig mat ifrån den om det råkar vara en råbock där samtidigt så beslöt jag att bygga en till.
Foderautomaterna är placerade med c:a 40 m mellanrum, detta för att försvåra för råbocken att jaga bort fjolårets killingarna ...

Foderautomaten rymmer c:a 60-70 kg

Här är menyn betydligt enklare är hos fåglarna, Rådjurens meny består endast av havre och en saltsten..
Har även haft höbalar åt dom vissa år när det är mycket djup snö... men i år så är det inte så mycket mera, det mesta har ju smält bort och det räckte med att schakta bort den lilla snö som var kvar ifrån en åker så fick dom fram mycket mera mat...

Det är roligt att se när dom kommer och äter vid foderställena,  kan var 5 - 6 stycken ibland och mera med... som mest har jag räknat 18 - 20 djur på samma gång, men det var före lodjuren kom till Kökar...

Och så lite bilder...

Först av med taket och så är det bara att bära fram mera havre ...


... den första foderautomaten har genomskinligt tak... ja så att djuren ser bättre...jag kommer inte på någon annan förklaring varför det blev så...


... så där då var automat nr1 full ...


... saltstenen är viktig så att djuren får i sig mineraler ...


... Emmaus plastbaljor för 1 € med lock, e perfekt att transportera havre i ...


...här hade dom ätit upp allt, så det var på tiden att fylla på ...


... och så blir den andra full med ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar