Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

fredag 12 oktober 2012

Resan hem...



God afton gott folk!
Nu är det var ett tag ”sedan jag med pennan skrev” som käre Evert sjöng…
Fast i dag så är det inte pennan utan ett finger som skriver, medan de andra nio fingrarna letar efter rätt bokstav på keybordet…
Vid senaste ”avmönstring” (avlösning den 10.09.2012) i Hangö så kom min kära sambo kom och hämtade mig, hon tog tillfället i akt, kom några dagar tidigare och passade på att i samma veva hälsa på sina kära vänner som hon inte sett på ett tag,
Efter att min kollega och jag haft ”Handower” och suitcaseen i bilen så sattes färden mot Åbo, (via Ing-Maries vänner) Planerna var att vi skulle ta Viking kl. 20 00 ifrån Åbo till Långnäs men under resans gång så började vi diskutera om vi på skoj skulle resa den ”norra vägen” till Mariehamn, eftersom I-M inte hade åkt den vägen förr så beslöt vi att så skulle ske. Vi startade ifrån Åbo vid 16- tiden och styrde mot Osnäs, väl där så tog vi Viggen till Åva, bilfärd över Brändö och sedan åter färja ifrån Brändö till Hummelvik, och så bilfärd igen in till Mariehamn dit vi anlände kl 00.40.
Det är många år sedan jag reste denna väg och sommartid så är det nog en trevlig resa att göra över alla öar och brobankar, men om man skall se något av bygden skall man ta god tid på sig och inte åka på de turer som kombinerar varandra mellan de olika färjpassen,
Vi vann inte mycket i tid jämfört med om vi skulle tagit Viking, men det var ju trevligt att resa denna väg och se något annat också, jag tycker ändå inte att det skulle vara någon lösning på skärgårdstrafiken att fara denna väg ifrån Kökar till Åbo, då blir det för långt och i så fall tar man nog Viking i stället.  
Naturligtvis så var kamerorna väl instuvade i väskorna så några bilder blev det inte tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar