Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

onsdag 5 september 2012

40 år sedan första mönstringen....


Då var dagen kommen… i dag är det 40 år sedan man gick ombord för första gången för att börja sin sjömansbana… det har blivit några fartyg genom åren och sex stycken rederier…
Det började den 5 september 1972 på landskapets färja Tre Måsar i 4 ½ månader, sedan så blev det lite ”strul” och ett "break" i mitt arbete på grund av en trafikolycka den 13  januari 1973 i Osnäs, men efter några månaders rehabilitering och ett x-antal operationer (22 st varav 21 plastik) så var man 1975 ”fitt for fight” igen…  

Under rehabiliteringstiden så blev det endast ströjobb på några restauranger i land, lite på Baronessan och sedan så hjälpte jag mor i Kökarfärjans café, men också grundkurs för ekonomie personal hösten1973 och kockskola 1974 -75… sen orka jag inte längre… "det skulle ju ändå inte bli någon kock av mig" tyckte en av lärarna på sjömansskolan… 

Nåja han fick väl tycka vad han ville… mig vetande så har ingen dött vid matbordet som en direkt följd av vad jag lagat… om det varit nära, så det skall jag lämna osagt… men ingen har i alla fall sagt något… eller så var dom så dåliga att de inte orkade… men några misstag och någon bränd kastrull har man nog lyckats med det erkänner jag…
Nåja… som sagt… det börja på Landskapet sedan blev det Birka Line, Sea Link, Slite, Engship och nu är det Bore.

På Landskapet så blev det slut tack vare bilolyckan 1973, sedan så börja jag på Birka Line 1977, där jag slutade själv efter 12 år för att få testa ”ute båtarna”, 1989 så blev det Rederi Sea Link, efter 2 år så brann båten jag jobbade på utanför England (Stor Korsnäs Link I) och 1991 började jag på Slite och var där till det gick i konkurs1993.

I september 1993 mönstrade jag i Mäntyluoto på Rederi Ab Engships fartyg M/v Winden och var i bolaget tills det 2006 blev uppköpt av Bore och då ”följde” vi med på köpet.
I januari 1997 när nybygget M/v Heralden blev klart så var jag med till Norge och hämtade henne och är nu den enda av ”original besättningen” som är kvar… så det har blivit 15 år ombord på ”Damen”… och här stannar jag nog en stund till... om jag får...

Här lite bilder av fartygen jag jobbat på...

Det var här det började för 40 år sedan som mässkalle på M/s Tre Måsar...

... sommarjobbade på Baronessan 1973 ...

... hjälpte mor i kiosken 1974 - 1976 ...

... började på Prinsessan 1977...

... så blev det "Nya" Prinsessan ...

... och Birka Princess i rederiet Birka line..

... sedan blev det rederi Sea Link och M/s Stora Korsnäs Link I, 1991 fick den brand i maskin  på resa till Chatham England ...( jag var på ledigt)...

... Så började min karriär i Slite men Diana...

... fortsatte på Kalypso tills den blev såld ...

... och sista tiden på Athena ...
Första båten i Rederi Ab Engship var M/v Winden...(den var vit på Engships tid, här är den som Ernst Hagedorn, jag hittar ingen originalbild)


... 1997 så kom Heralden, här så som den såg ut som "orginal"...

... och här i dagens "låd" version...
... det har väl blivit några sjömil under årens lopp och jag hoppas det blir några till innan man lägger ifrån sig "stekspadan" ...

4 kommentarer:

  1. Vi har en gemensam båt! Var på Kökarfärjan sommaren -97. En mycket hemtrevlig och trivsam båt. Jag bytte med salig Karl-Uno den sommaren.

    SvaraRadera
  2. Då måste du varit med från trafikstarten.Jag var med till Norge och hämtade "måsarna," vi kom till Åland någon gång under sensommaren, låg i Långnäs och rustade. dagen före trafikstarten hade lanskapet en bjudning för skärgården och lanskapets höjdare. Under natten, när siljabåten skulle angöra Långnäs var det något som gick snett och siljas båt rammade måsarna, dock inte så mycket, men så mycket att bogvisiret inte gick att öppna, så trafikstarten försenades med flera dagar. Redan då kracklade det för landskapet.
    Jag var också ombord när ni kraschade in i sprängstenarna i Osnäs. Det var ruggigt, blodigt och hemskt.
    Jag var nog 15 år på måsarna.

    SvaraRadera
  3. Jo Kaj! Jag var med ifrån start, kommer du inte ihåg att vi delade hytt första veckan, jag sov (försökte)i övre kojen och du nere men du snarka så fan så jag flyttade jag akterut till korridoren där befälsmässen var...
    Och det var inte någon trevlig lördagskväll när olyckan skedde... var du en av dom som satt i passagerarsalongen och spelade kort?
    Kommer inte ihåg vilka som var där mera än skepparen och styrman, men sedan så var det flera där...
    Jag gick ju ifrån "bilvraket" och släpande på föraren dit upp och begärde hjälp,för jag varken kände eller visste om min egen skada förrän jag såg mig i stora spegeln vid ingången till passagerarsalongen... de sa att det såg ut som om det skulle ha slaktats en gris där jag for fram... och undra på det... de sydde ihop mig med 154 stygn bara i ansiktet, och sedan så hade jag ett stort sår på höger lår, höger arm bruten, och tre diskar i ryggen skadade,samt ena höften ur led...
    Kommer också ihåg att vi tog båtsmans (tror jag det var) Ford Escort och körde mot ambulansen så att vi skulle komma fortare till sjukhuset... och det var det som räddade mitt liv för annars så hade jag förblött,
    men tydligen var min tid inte kommen, för jag klarade mig trots skadorna ganska bra, lite problem med ryggen har jag nog haft men det kunde ha varit mycket mycket värre...

    SvaraRadera
  4. Tjena, har åkt det flesta båtar du arbetat på. Men vad jobbade du med på M/S Prinsessan? Den Ålands linjen köpte 1978. Var min favoritbåt och saknar den än idag.
    /Kent

    SvaraRadera