Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

torsdag 1 november 2012

... min ”svarta” sjömanssjäl...



På vår resa mot Bremerhaven via Kielkanalen så har vi i dag passerat öster med Gottland, vädret är ganska friskt och Damen rullar inte allt för jäkligt men hon rör på sig ganska bra,
Med oss på resan har vi två passagerare ifrån Sjömanskyrkan och två praktikanter ifrån Raumo Sjömansskola.
Jag har inte sett till praktikanterna eller passagerarna på nästan hela dagen men ryktet nådde mig att alla skulle komma till middag, för ingen var ju sjösjuk, man vilade lite bara… och det är sådana här stunder som min ”svarta” sjömanssjäl kan få lite roligt…
Som vanligt serverades den traditionella ärtsoppan med plättar till lunch och som ”grädde på moset” så kunde jag inte hålla mig, jag måste bara laga stekt fläsk med löksås och potatis till middag… inte riktigt någon bra mat för en illamående… vi får bara hoppas att inte ”fläskbiten” fastnar i halsen…


1 kommentar: