Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

tisdag 1 maj 2012

Minnenas dag....

Denna dag är en dag man minns med sorg i hjärtat, det var denna dag för 19 år sedan som min far Arno Georg Holmström gick ur tiden, denne man som alltid hade glimten i ögat och som hela tiden hade något roligt eller ett liret "fanstyg" på gång...denne man som lärde mig att jaga och fiska, ro och cykla o som alltid hade ett gått råd till svar när det behövdes.

Jag skall här berätta om ett av hans roliga "hyss" som han gjorde eller rättare sagt sade:

Det var i början på 60-talet som min far tillsammans med min morbror Ture och "Vallas Kalle" jobbade på gamla m/s Kökar, på resan ifrån Mariehamn till Kökar så hade dom denna gång en reporter ifrån en svensk tidning med som skulle ut och göra ett reportage om folket och livet i skärgården, Reportern var naturligtvis mycket frågvis och när båten kom till Kykogårdsö så ställde sig min far vid rodret och började köra mot Kökar, ett litet stycke på väg så fick dom se en säl som låg uppe på en grynna, det visade sig att reportern aldrig hade sett en säl förut och blev mycket nyfiken och började fråga om allt möjligt, när frågan om hur sälarna förökade sig så svarade min far: 

Dom lägger ägg.....
och i samma stund så säger "Vallas Kalle"
..Å ett stort fan...
Naturligt vis så höll gubbarna min när dom förstod att reportern gick på skämtet...
Men några dagar senare när reportern skulle resa hem så kom han och informerade min far och Kalle om att dom hade nog fel i det där med hur sälar förökar sig.


Detta var ett av hans roliga "hyss" men jag skall någon gång berätta fler....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar