När jag är på jobb så är det sällan som jag går ner till
lastutrymmen, jag har ju mitt kök och där trivs jag också bäst, men sedan när
någon kommer och berättar att vi har något speciellt ombord så då måste man ju ner
och ”tryna” och se vad som är för ”grejer” ombord.
För av någon underlig anledning så kommer alla till mig i köket och pratar en stund nu och då, vilket jag tycker är roligt...
Och i juni 2010 när vi gick
ut ifrån Southampton mot Pasajes så hade vi en passagerare med oss, också han kom
till köket och vi började prata med varandra, och vår konversation var ungefär så här:
- Och vad jobbar du med då?
- Jo, jag är chaufför och kör för RR, blev svaret,
- Jaha, så då har du en Rolls Royce bil med dig då?
- Nej… inte riktigt det.
- Vad är det du transporterar då?
- Nja, egentligen bara en motor.
- En rolls bilmotor??
- Nej, det är en stor motor?
- Ja ha, vad då för motor ??? till båt eller ??
- Nej.. det är till en Airbus A380
- Oj då, den måste jag gå ned och se….
- Jo , jag kommer med, sade chauffören.
Och så gick vi ner och titta…. Men herre du milde je…. va den
va stor och byr….
När jag fråga vad en sådan ”mackapär” kostar så blev svaret:
- Ja, kör jag i diket så inte ringer jag och säger att dom skall dra av skadorna på lön inte… de liksom räcker inte till….
- Vad kostar den då ???
- Det här är Rolls Royce:s testmotor och jag skall transportera den till Madrid för testkörning och värdet på den här ”pjäsen” är c:a 100 miljoner pund, men när en motor är klar att levereras till flygplanet så kostar den c:a 20 miljoner pund, och det sitter fyra stycken på en A – 380
Jag undrar vad vi skulle få för fart på båtskrället om dom installerat en sån här i aktern......Den här får bara transporteras i max 50 km/timmen och jag måste köra bara på specialsträckor med eskort, så det blir inte några motorvägar, och det tar c:a 1 vecka till Madrid.
Det syns lite dåligt men man ser typ Nr: 904 på sidan. |
Denna bild fick jag av chauffören, den skall vara tagen i RR fabriken. |
Här lite fakta ifrån Wikipedia om flyget, och motorerna....
Men om ni vill läsa mer så det finns det på den här länken: Airbus_A380
Airbus A380 | |
Ett Singapore Airlines A380-841.
|
|
Beskrivning | |
---|---|
Typ | Passagerarflyg |
Besättning | 2 + 22 / 2 + 3 |
Första flygning | 27 april 2005 |
I aktiv tjänst | 25 oktober 2007 SIA |
Versioner | A380-841 A380-842 A380-861 / A380-843F A380-863F |
Tillverkare | Airbus S.A.S |
Data | |
Längd | 72,70 m |
Spännvidd | 79,80 m |
Höjd | 24,10 m |
Vingyta | 846 m² |
Tomvikt | 276,8 ton / 252,2 ton |
Max. startvikt | 560 ton / 590 ton |
Motor(er) | 4 × Rolls-Royce Trent 900 eller 4 × Engine Alliance GP7200 |
Dragkraft | 4 × 311 kN / 363 kN |
Prestanda | |
Max. hastighet | 953 km/h |
Räckvidd med max. bränsle | 15 200 km / 10 400 km |
Max. flyghöjd | 13 113 m |
Dragkraft/vikt: | 0,22/1 |
Lastförmåga | |
Lastförmåga | 66,4 ton / 152,4 ton |
Kapacitet | 525 i 3 klasser eller 853 i enklassutförande / 12 kurirer |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar