Jag har länge tänkt att jag inte skulle blanda mig i diskussionen
eller skriva något angående skärgårdstrafiken, för när man ingenting vet skall
man ingenting säga… men nu börjar de bli svårt att hålla tand för tungan i alla fall…
Om man ser vad som skrivs i olika tidskrifter eller
debattartiklar såsom på FB eller liknande så tycks det vara så att var och en i
stort håller på ”sitt”, och har svårt att se att man skulle kunna komma överens
eller göra om något som är till bättre nytta för någon annan än det är för en
själv … alltså det är ganska ”normal” småsamhälles politik ”att det som inte
jag har någon nytta av skall inte någon annan ha heller…” jo nog skall de sparas
nog… men inte på min bekostnad… ta gärna av grannen men inte av mig… och sedan
så skiter man i resten eller konsekvenserna…
Denna diskussion är så ”typiskt” mellan gårdar, byar, ja överallt
i de ålänska skärgårdskommunerna så förekommer det i någon form, jag tycker detta är hemskt…
man måste kunna diskutera saker och ting och inte gå bakom ryggen på varandra…
Nåja… nu glömmer vi det och tillbaka till ämnet…
Skärgårdstrafiken…
Jag vill inte skryta eller mena att ”jag vet och kan” eller
har ”stor erfarenhet” i diskussionen men jag har i alla fall varit
turistföretagare en ”kortare” tid (endast 18 år), och så hade jag och min sambo
en tid butik (endast 5 år) på Kökar, och om vi inte fick gäster med färjan ifrån Galtby så åkte vi själva nästan dagligen till Åbo
efter både dagligvaror och övrigt gods, (turistföretagstiden maj, juni, juli, augusti, september
och butikstiden året runt), så inte vet jag så mycket, men det jag tror är att
trafiken ifrån Kökar och till Galtby är en mycket viktig sak och måste vara
året om, både för varutransporter och turister såsom övriga resenärer, detta
oberoende om avgången är tidigt på morgonen eller sent på kvällen, men det måste
finnas en avgång ifrån Galtby till Kökar med fortsättning till
Föglö, fasta Åland eller norra skärgården och vise versa... Och det är likadant på norra linjen det måste finnas en bra trafik för liknande transporten till Osnäs så man kan ta sig vidare till Åbo. Detta om samhällena i
skärgården skall fungera...
Häromdagen så läste jag i alla fall ett förslag på Facebook sidan
”Skärgårdstrafikens Framtid” som jag tror att är ett mycket bra förslag
om man ser det på lång sikt... och det är Hasse”Salaryman”Holmstöms förslag om
ett (1) enda färjefäste som är beläget på östra Föglö. Jag tror att man i det här fallet måste ha ett helt nytänkande och dra ett sträck över alla gamla linjer, göra om färjorna så att de passar för nya linjer och om det är möjligt... ev. förbättra säkerheten ombord så att dom kan köras med mindre manskap... ( jag pratade med en relativt insatt person som påstod att det var möjligt) ... själv låter jag denna bit vara utan påstående...
Se karta: Karta
Fördelen med ett "färjefäste" (en utgångspunkt) är ju den att man inte behöver "låsa" upp ett fartyg på en linje, man kan t.ex. köra mårgonturen mot Kökar, (ev. fram till Galtby) tillbaka till utgångsfärjefästet och sedan köra en tur norrut, eller vise versa.
Det finns flera möjligheter...
Detta för att anpassa arbetstiden så att så lite övertid som möjligt behöver användas,
Fördelen med ett "färjefäste" (en utgångspunkt) är ju den att man inte behöver "låsa" upp ett fartyg på en linje, man kan t.ex. köra mårgonturen mot Kökar, (ev. fram till Galtby) tillbaka till utgångsfärjefästet och sedan köra en tur norrut, eller vise versa.
Det finns flera möjligheter...
Detta för att anpassa arbetstiden så att så lite övertid som möjligt behöver användas,
Bygger man på två färjefästen på "fasta" Åland så låser man ju fartygen till rutten.
Och så en annan sak som man kunde göra:
Den som varit ut ”lite” i världen ( vill inte skryta med de heller men har varit längre än till Långnäs iaf.) och sett sig omkring och inte bara har knallat hemma på ”backan” och haft ”en större utflykt” senast man var till ”grannbyn” eller stan, så kanske ser det med andra ögon och då tänker jag i detta fall på södra delen av Europa, för om man har kört bil där på en lite ”bättre” vägar så har man säkert kommit till en betalstation där man betalar en viss summa för att kunna utnyttja vägsträckan en bit.
Och så en annan sak som man kunde göra:
Den som varit ut ”lite” i världen ( vill inte skryta med de heller men har varit längre än till Långnäs iaf.) och sett sig omkring och inte bara har knallat hemma på ”backan” och haft ”en större utflykt” senast man var till ”grannbyn” eller stan, så kanske ser det med andra ögon och då tänker jag i detta fall på södra delen av Europa, för om man har kört bil där på en lite ”bättre” vägar så har man säkert kommit till en betalstation där man betalar en viss summa för att kunna utnyttja vägsträckan en bit.
Det kan gälla en motorvägssträcka, en bro eller en tunnel,
men man betalar 2 – 4 el. max. 6 € och så kör man sträckan och är glad, förvisso så
finns det på många platser en omväg som man kan ta, men den är både krokig
mycket längre och så är vägsträckan i ett nästan bedrövligt skick, gropig och
eländig, så tidsmässigt så förlorar man en massa.
Men låt oss då tänka som så… skulle det nu vara så bedrövligt
om man införde något liknande system i skärgården, man bygger en Tunnel/Bro
till Föglö, (eller landsvägsfärjor som ”sväljer”) och sedan ordentlig väg till Föglös Nord
- Östra sida, ha bra färjförbindelse både norrut och söderut, (en linje till Sottunga,
Kumlinge, Brändö och vidare till Osnäs och en till Kökar och Galtby). Med väg
så man kör över Kumlinge, färja vidare till Brändö och sedan över till Osnäs på
norra rutten eller köra över Korpo på södra… för de som vill nå fastlandet… vi
andra stannar på den ort där vi bor…
Och vid varje infartsled (Svinö, Osnäs eller Galtby) så
betalar man en slant, 2 – 4 eller max6 €, för en resa till
och ifrån Skärgården.
Jag kan inte fatta att den fasta befolkningen på Åland inte förstå
att de skulle vinna på denna rutt, för om de ville åka till Åbo eller någon
annan stans i Finland så betalar man 2 -4 el. 6 € vid infarten till
skärgårdsleden kör ett antal Km, åker båt,( fikar el. har måltid under tiden)
kör av båten och vipps så är man i fastlandet eller på Åland. Norra eller södra
linjen vilket man vill…
Denna taxa kommer naturligtvids de personer som måste
pendlar att protestera emot, men låt oss säga att de mot uppvisande av
arbetsintyg på årsvis eller månadsvis och betalar c:a 20€/mån.
Om man ser på helheten så är det ju bara vi uppe i norden
som är så "bortskämda" med att allt såsom sjukvård, skola, bibliotek, vägar och
mycket, mycket annat skall vara helt avgiftsfritt, medan man får betala lite
för liknande saker i övriga Europa…
Nåja den här diskussionen kan göras hur lång som helst…
Nåja den här diskussionen kan göras hur lång som helst…
Men i alla fall så skulle jag kunna hala upp en slant
för att kunna fara och hälsa på bekanta i Kumlinge eller någon annan av de
norra kommunerna om det var så enkelt att man bara behövde besöka ett färjfäste,
eller åtminstone slippa sitta 5 timmar på färjan en väg…
Avslutningsvis så vill jag tillägga att jag vid 55 års ålder
har varit endast en gång på Kumlinge, och då är det grannkommun till Kökar! Detta
beror nog mycket på slöhet det erkänner jag, men det finns en ”liten” orsaken i
att om jag skulle vilja fara dit via Hummelvik så är det bara tre (3) kommuner
jag inte måste åka igenom, Eckerö, Hammarland och Geta och det tar en dag dit
och en dag hem, sedan skall jag låta vara osagt hur många dagar det tar innan
man hälsat på alla bekanta…
Detta är min personliga åsikt...men jag kan ha fel... för det finns många många fler och mycket mycket klokare huvuden som vet bättre...
Detta är min personliga åsikt...men jag kan ha fel... för det finns många många fler och mycket mycket klokare huvuden som vet bättre...
Bra skrivet, Dan Urban. Håller helt med dig.
SvaraRaderaBörjade själv min karriär på 3 måsar, men lite senare 2 juli 1981
Södra linjen är överlägset dyrast per transporterat fordon så det är därför investeringarna måste börja i den ändan. Det är ju helt otroligt att man inte kommer till skott med ett färjfäste på östra Föglö! Utredning på utredning men det börjar vara dags att sätta spaden i backan snart. Återbetalningstiden är överlägset kortast i detta projekt jämfört med de andra kortruttsprojekten.
SvaraRaderaTyvärr har ju infrastrukturministern fått i "skallan" att hon skall ha bro över Prästösund och det är säkert bra men det är lång återbetalningstid på den... Så det är fel ände att börja med.