Rubore in vespere .... pulchra nocte .... rubore in mane .... pluviae de caelo ...

onsdag 5 september 2012

40 år sedan första mönstringen....


Då var dagen kommen… i dag är det 40 år sedan man gick ombord för första gången för att börja sin sjömansbana… det har blivit några fartyg genom åren och sex stycken rederier…
Det började den 5 september 1972 på landskapets färja Tre Måsar i 4 ½ månader, sedan så blev det lite ”strul” och ett "break" i mitt arbete på grund av en trafikolycka den 13  januari 1973 i Osnäs, men efter några månaders rehabilitering och ett x-antal operationer (22 st varav 21 plastik) så var man 1975 ”fitt for fight” igen…  

Under rehabiliteringstiden så blev det endast ströjobb på några restauranger i land, lite på Baronessan och sedan så hjälpte jag mor i Kökarfärjans café, men också grundkurs för ekonomie personal hösten1973 och kockskola 1974 -75… sen orka jag inte längre… "det skulle ju ändå inte bli någon kock av mig" tyckte en av lärarna på sjömansskolan… 

Nåja han fick väl tycka vad han ville… mig vetande så har ingen dött vid matbordet som en direkt följd av vad jag lagat… om det varit nära, så det skall jag lämna osagt… men ingen har i alla fall sagt något… eller så var dom så dåliga att de inte orkade… men några misstag och någon bränd kastrull har man nog lyckats med det erkänner jag…
Nåja… som sagt… det börja på Landskapet sedan blev det Birka Line, Sea Link, Slite, Engship och nu är det Bore.

På Landskapet så blev det slut tack vare bilolyckan 1973, sedan så börja jag på Birka Line 1977, där jag slutade själv efter 12 år för att få testa ”ute båtarna”, 1989 så blev det Rederi Sea Link, efter 2 år så brann båten jag jobbade på utanför England (Stor Korsnäs Link I) och 1991 började jag på Slite och var där till det gick i konkurs1993.

I september 1993 mönstrade jag i Mäntyluoto på Rederi Ab Engships fartyg M/v Winden och var i bolaget tills det 2006 blev uppköpt av Bore och då ”följde” vi med på köpet.
I januari 1997 när nybygget M/v Heralden blev klart så var jag med till Norge och hämtade henne och är nu den enda av ”original besättningen” som är kvar… så det har blivit 15 år ombord på ”Damen”… och här stannar jag nog en stund till... om jag får...

Här lite bilder av fartygen jag jobbat på...

Det var här det började för 40 år sedan som mässkalle på M/s Tre Måsar...

... sommarjobbade på Baronessan 1973 ...

... hjälpte mor i kiosken 1974 - 1976 ...

... började på Prinsessan 1977...

... så blev det "Nya" Prinsessan ...

... och Birka Princess i rederiet Birka line..

... sedan blev det rederi Sea Link och M/s Stora Korsnäs Link I, 1991 fick den brand i maskin  på resa till Chatham England ...( jag var på ledigt)...

... Så började min karriär i Slite men Diana...

... fortsatte på Kalypso tills den blev såld ...

... och sista tiden på Athena ...
Första båten i Rederi Ab Engship var M/v Winden...(den var vit på Engships tid, här är den som Ernst Hagedorn, jag hittar ingen originalbild)


... 1997 så kom Heralden, här så som den såg ut som "orginal"...

... och här i dagens "låd" version...
... det har väl blivit några sjömil under årens lopp och jag hoppas det blir några till innan man lägger ifrån sig "stekspadan" ...

tisdag 4 september 2012

På Bredo varv i Bremerhaven...


Nu har vi legat på Bredo varv ,Bremerhaven i 5 dagar, denna gång har vi inte varit på ”torran” utan legat vid kaj och rengjort bränsletankar samt gjort reparationer i maskin och övrigt underhåll,
För den som läser min blogg och inte varit med om dylika saker så kan berättas att det finns bättre ställen att vara på, det är för det mesta ett himla oväsen och det släpas in en massa skit så man får hålla på och städa i en vecka efter för att få bort allt…
Visar här lite bilder hur det kan se ut…

Bredo varv, vi ligger på utsidan av torrdockan...
... som är stor nog att lyfta oss om det skulle behövts...

... att komma iland är nästan alltid ett klättrande kors och tvärs...

... torrdockan i en annan vinkel ...

... ramperna är utfällda ...

... och däcksarna målar så det blir fint...

... och en Engelsk fiskebåt ligger i torrdockan bredvid...

... och en bild i arla morgonstund.
... så ser det ut om man kommer ifrån landsidan och skall in via "grinden"... RBD DALMATIA har sitt på de torra...